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Lecture Series: 'Follow-the-Hurricane-Geographies': Geographische Impulse für Area Studies am Beispiel der Karibik (Johannes Bohle)

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Johannes Bohle (Flensburg) looks at ways of bringing area studies and geography into fruitful dialogue when it comes to tracing the emergence of Modernity, global-local entanglements and asymmetries in knowledge production. Hurricanes offer a productive case study for this.

'Follow-the-Hurricane-Geographies': Geographische Impulse für Area Studies am Beispiel der Karibik

Der Vortrag beleuchtet Theoriebildung und Wissensproduktion in der Sozial- und Kulturgeographie mit Blick auf Regionalforschung sowie im Verhältnis zwischen Disziplin und interdisziplinären Area Studies. Darauf aufbauend skizziert der Vortrag am empirischen Beispiel gouvernementalitätsanalytischer Follow-the-Hurricane-Geographies raumtheoretische und konzeptionelle Impulse für eine Neuorientierung von Area Studies.

Als Ausgangspunkt für den Vortrag dienen zwei Beobachtungen:

  1. Die Geographie als wissenschaftliche Disziplin ist aktuell wenig an konzeptionellen Debatten der Area Studies beteiligt. Das erscheint auf den ersten Blick verwunderlich - sind doch regionalgeographische Expertise sowie die konzeptionelle Auseinandersetzung mit „Raum“ grundlegend und prägend für das Fach. Hierzu lassen sich mit einem fachhistorischen Blick auf Theoriebildungsdebatten erhellende Erkenntnisse für Area Studies ableiten.
  2. Die Verortung der Karibik als Region im Kontext aktueller Regionalforschungen findet zwischen den Polen Marginalisierung und Überbetonung statt. Während auf der einen Seite der Karibik - insbesondere im Rahmen von Lateinamerika-Studien - nur am Rande Aufmerksamkeit geschenkt wird, charakterisieren auf der anderen Seite eine Vielzahl von Arbeiten die Region als ersten Ort und Brennglas der Moderne, in dem sich das kapitalistische Weltsystem in seinen glokalen Verflechtungen in besonderer Weise manifestiert. In diesem Spannungsfeld stellt sich die Frage nach Wissensproduktion in der und über die Karibik besonders deutlich.

Am empirischen Beispiel des Umgangs mit dem Risiko „Hurrikane“ in der Karibik skizziert der Vortrag anschließend methodische, raumtheoretische und konzeptionelle Impulse, um produktiv mit den Besonderheiten der Region umzugehen, ohne dabei zur Reifizierung von Räumen und zur Naturalisierung von sozialen Prozessen beizutragen.

Follow-the-Hurricane Geographies: Geographic impulses for Area Studies based on the Caribbean

This lecture explores theory and knowledge production in social and cultural geography in the context of regional studies and in the context of the relations between disciplinary and interdisciplinary area studies. Drawing on the empirical example of follow-the-hurricane geographies as analyses of governmentality, I outline here selected spatial theories and conceptual ideas that could aid the reorientation of area studies.

Two observations are central to this lecture:

  1. As a discipline, geography contributes relatively little to conceptual debates taking place in area studies. At first sight, this seems strange because expertise in regional geography and conceptual debates on “space” are fundamental to the discipline, shaping its development. Turning to a history of the discipline to illustrate debates on theory-making, it is possible to develop illuminating insights for area studies.
  2. Here the Caribbean is located in the context of ongoing developments in regional studies as a region located between the poles of marginalization and overemphasis. On the one hand, the Caribbean is given marginal attention, in particular in the framework of Latin American studies. On the other hand, however, many studies have depicted the region as the primary location and magnifying glass of Modernity precisely because the capitalist world system, with its glocal entanglements, manifests itself in the Caribbean in particular ways. It is within these tensions that the issue of knowledge production in and on the Caribbean becomes particularly evident.

Drawing on empirical examples related to the risk factors of hurricanes in the Caribbean, this lecture also outlines methodologies, spatial theories and conceptual ideas that could offer fruitful ways of approaching the region’s particularities without contributing to the reification of spaces or naturalization of social processes.

Johannes Bohle is Lecturer at the Department of Geography at Europa-Universität Flensburg. His research interests include internationalization, transculturality, and didactics of geography.

When?  Thursday, 10 June 2021, 18:15 CET

Where?  Online via Zoom, https://uni-regensburg.zoom.us/j/69616083914, Meeting ID: 696 1608 3914

The lecture series "Rethinking Area Studies and Space from the 'Global South'? Post/Colonial Perspectives and Glocal Challenges" offers a multiperspectival reconceptualization of area studies and relevant concepts of space in dialog with the 'Global South'. It is organized together with CITAS. Find the full programm here.

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